Tuesday 27 September 2016

Kemajuan ekonomi bersama


 Kemajuan ekonomi bersama 



Melalui Persekutuan Malaysia, negara-negara anggota akan dapat mengadakan kerjasama ekonomi dan perdagangan untuk faedah bersama. Secara tidak langsung, negara-negara anggota yang kaya dengan sumber ekonomi boleh membantu negara-negara anggota yang miskin dan kekurangan sumber ekonomi. Menurut Tunku, apa yang penting melalui Pembentukan Malaysia ialah, ia dapat membantu mempertingkatkan pembangunan ekonomi. Ini kerana Sabah dan Sarawak ialah negeri yang masih mundur manakala Tanah Melayu, Singapura dan Brunei ialah negeri-negeri yang kaya. Dengan ini, kekayaan di negeri-negeri yang kaya akan dipindahkan ke negeri-negeri yang mundur untuk membiayai projek pembangunan.  Ini kerana Tanah Melayu kaya dengan sumber bahan mentah seperti bijih timah, manakala Brunei pula kaya dengan sumber minyaknya.Pelabuhan Singapura pula akan lebih selamat sekiranya menyertai Persekutuan Malaysia.


keratan akhbar persetujuan penggabungan Malaysia-Singapura. pada pendapat kami penggabungan Malaysia dengan Singapura dapat memajukan ekonomi negara masing-masing dan memberi faedah kepada kedua dua belah pihak.


Bukti kemajuan ekonomi bersama membawa keuntungan buat semua pihak. Pada pendapat kami , kemajuan ekonomi bersama dapat meningkatkan dan memberikan keuntungan kepada semua pihak. Oleh sebab itu, seperti yang tercetak di keratan akhbar tersebut Malaysia dikatakan sudah bersedia untuk mencapai wawasan 2020.

No comments:

Post a Comment