Wednesday 28 September 2016

pengajaran

 Pengajaran 


Dari sudut pandangan kami,kami dapat mengetahui bagaimana Pembentukan Malaysia terbentuk dari pelbagai aspek seperti politik,perpaduan,kemajuan ekonomi,keseimbangan kaum dan sebagainya.untuk memperoleh kemerdekaan banyak cabaran dah rintangan yang telah dilalui oleh pemimpin dan pejuang-pejuang negara serta pengorbanan masyarakat.

Penubuhan Malaysia jelas menunjukkan keinginan rakyat Sabah, Sarawak, dan Singapura, malah Brunei sendiri untuk mencapai  kemerdekaan melalui Malaysia.

Walaupun usaha-usaha untuk menubuhkan Malaysia terpaksa menghadapi banyak halangan, satu perkara penting yang dapat diperhatikan bahawa penggabungan wilayah-wilayah ini adalah dibentuk secara demokratik, iaitu melalui pungutan suara dan tidak ada unsur ugutan dari mana-mana pihak.

melalui topik ini, kita dapat mengambil iktibar serta langkah berjaga-jaga untuk memelihara keamanan negara supaya negara tidak dijajah semula.

Maka kita hendaklah menjaga keamanan negara kita supaya negara kita tidak dijajah kembali. selain itu, kita hendaklah pandai memilih pemimpin yang akan mentadbir dan memimpin negara kita untuk mencapai status negara maju dan aman. Seterusnya , kita hendaklah belajar bersungguh-sungguh dan memelihara serta melindungi negara kita dari ancaman musuh. Akhir sekali, kita hendaklah bersatu-padu tidak kira bangsa atau kaum supaya negara ini aman dan harmoni.


1 comment: